Monday, 26 December 2011

cinta oh cinta....



KALAU BERCINTE , JANGAN BERKEPIT macam belangkas , hantar surat berbelas-belas , SMS berbalas-balas , masa dating sebelah tandas , berpeluk-peluk dalam bas , asyik menjeling dalam kelas , minum air perghh . . kongsi segelas ♥
Bila ada konflik , haa mula la nak frust , nak tunai solat pun malas , tak dapat tumpu study dalam kelas , waktu result nak keluar tahu pulak cemas ,
takut . . exam tak pa...s...s , tup tup awek sendiri kena kebas , kesian . . melepas ♥
So , jadilah couple yang ada class (lepas nikah) , berdating ikut lunas , bergaul ada batas , jaga maruah dengan tegas , syariah dijaga dengan jelas , tutur kata sentiasa beralas , kalaulah cinta yang dihulur ikhlas , janganlah bimbang , cintamu pasti berbalas ♥

Thursday, 15 December 2011

< bila hati berbicara>

...adakalanya kita perlu MENANGIS agar kita tahu hidup ini
bukan sekadar KETAWA, dan adakalanya kita perlu KETAWA
agar kita tahu mahalnya nilai AIRMATA....''bersyukur pada orang yang MENYAKITI mu kerana dia yang MENABAHKAN kamu, bersyukur pada orang yang TAK MENGENDAHKAN
kamu kerana dia yang MEMUPUK mu BERDIKARI, bersyukur pada orang yang MENJATUHKAN kamu kerana dia yang MEMPERHEBATKAN kemampuan mu... bersyukur pada orang yang MENYIKSA mu kerana dia yang menguji KESABARAN dan KETABAHAN kamu....

Ya Allah ya tuhanku,
sesungguhnya aku memohon                                
kepadaMu akan kecintaanMu
dan kecintaan orang yang mencintaiMu
dan kecintaan amalan yang membawaku
sampai kepada kecintaanMu.
Ya Allah ya Tuhanku,
jadikanlah cinta kepadaMu
sesuatu yang sangat aku cintai
lebih daripada diriku,
hartaku,
keluargaku
dan air yang dingin.



~ketika hati seorang muslimah terluka~



Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia akan menghapus air mata nya dengan imannya
 
Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia akan menguatkan hatinya dengan ilmunya 

Ketika hati seorang muslimah terluka,
hati-hari nya akan ia penuhi dengan semangat perubahan lebih baik pada dirinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia menari dalam do’a permohonan ampunnya terhadap Tuhannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
wajah kusutnya tetap terlihat indah bagi dunia

Ketika hati seorang muslimah terluka,
bibir merahnya menyimpulkan senyuman untuk hidupnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
matanya basah oleh lembutnya hatinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
dunia nya terasa akan berlanjut dan ia harus tegar

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jiwa lembutnya sampaikan ketenangan pada hati kecilnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
akal dan hatinya hadir untuk menanti kesadarannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
tangannya ia pergunakan seperti kebiasaannya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
tak akan ada perubahan dalam dirinya oleh hal-hal yang tidak berguna

Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia gunakan kesadarannya tuk menjaga perasaan orang sekitarnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
air matanya dijadikan do’a untuk keselamatan orang yang melukainya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jari-jemarinya bergerak untuk tetap menolong orang lain tanpa beban di hatinya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
hidupnya tetap menjadi kebahagiaan bagi orang sekitarnya

Ketika hati seorang muslimah terluka,
jalan panjang didepan matanya tetap ia harungi

Ketika hati seorang muslimah terluka,
kepercayaan dirinya tetap tak akan luluh

Ketika hati seorang muslimah terluka, ia dan dirinya tetap menjadi MUSLIMAH…


TETAP MENJADI MUSLIMAH…
TETAP MENJADI WANITA SOLEHAH…
TETAP MENJADI WANITA YANG TERHORMAT…
TETAP MENJADI HAMBA ALLAH YANG MAHA AGUNG…







Yaa Rabbi sudilah pandang daku
Terangi jalan gelap ini
Jangan biarkan daku terus sendiri
Mencari mendaki jalan berduri…

Wednesday, 14 December 2011

* terbaik untukmu*

 
Yang kita dapat tidak semestinya yang kita pinta..
Yang kita minta belum tentu y...ang terbaik buat kita.
Yang terbaik buat kita tak semestinya Allah suka..

Belajarlah redha apa yang kita ada..
Itulah yang terbaik buat kita..
Walaupun itu bukan yang kita suka..

Monday, 12 December 2011

Kerananya....aku dicintai

Daripada Abu Hurairah r.a, beliau berkata : “Rasulullah s.a.w bersabda :” Sesungguhnya Allah s.w.t berfirman :"Barangsiapa yang memusuhi wali-Ku, maka Aku isytiharkan perang terhadapnya. Tidaklah seorang hamba mendekatkan diri kepada-Ku dengan melakukan sesuatu amalan yang lebih Aku sukai selain daripada apa yang telah Aku fardhukan kepadanya. Dan tidaklah seorang hamba itu sentiasa mendekatkan diri kepada-Ku dengan mengerjakan amalan-amalan sunat, kecuali Aku akan mencintainya. Jika Aku telah mencintainya, Aku adalah pendengarannya yang dia mendengar dengannya, penglihatannya yang dia melihat dengannya, tangannya yang dia mengambil sesuatu tindakan dengannya dan kakinya yang dia berjalan dengannya. Jika dia memohon sesuatu daripada-Ku, Aku akan memberinya dan jika dia memohon perlindungan daripada-Ku, maka Aku akan melindunginya.”

[ Hadis Riwayat Al-Bukhari ]


Kesimpulan Hadith ini:
Melaksanakan sunnah-sunnah Rasul, akan menimbulkan kecintaan kepada Allah
Rasailah nikmat dicintai oleh Allah, kerana dengan siraman cinta dari Allah:
-Penglihatan akan dijaga
-Pendengaran akan terpelihara
-Kaki akan melangkah ke tempat yang baik dan diberkati
-Tangan akan mudah melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Segalanya dalam pemeliharaan Allah....
Seronoknya dicintai Allah!

Jadi, jom giatkan amalan sunnat, ikhlaskan hati dalam melaksanakannya
Tilawah Al-Quran, Puasa Sunat, Qiyamulail, Tahajjud, Zikir Ma'thurat, dan sebagainya.


Tips untuk menghilangkan perasaan dengki...

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: 
"Tidak berkumpul di dalam hati seorang manusia antara iman dan dengki"
(Riwayat Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi)



Setiap orang punya kelebihan dan kekurangan dalam diri sendiri. Allah s.w.t. telah menjadikan  manusia dalam pelbagai rupa, kebolehan dan dikurniakan rezeki yang patut disyukuri oleh kita. Namun kadangkala kelebihan yang kita ada boleh menyebabkan manusia yang lain timbul perasaan dengki terhadap kita atau mungkin kita yang terlibat dengan perasaan sebegini.

"Aku tak dengki, aku cemburu je." Pernah tak dengar orang cakap macam itu? Sebenarnya, daripada cemburu itulah wujudnya perasaan dengki. Kerana cemburu, kita akan buat sesuatu yang buruk kepada orang yang kita cemburu tu maka timbullah perasaan dengki tersebut. Cemburu yang asalnya hanya perasaan *lahiriah* daripada hati akhirnya bertukar kepada perbuatan yang boleh merosakkan orang lain dan diri sendiri.

Jadi disini,  terdapat sedikit tips yang boleh kita ambil untuk kita fikir-fikirkan.  Moga dapat beri kesedaran pada kami dan juga yg membaca.

Tips-Tips Menghilangkan Perasaan Dengki

1. Ucapkan tahniah kepada orang yang didengki itu ketika dia mendapat nikmat.
Contohnya ada antara sahabat kita yang baru melangsungkan perkahwinan. Kita belum lagi dapat merasai peluang yang sama. Tengok pula suami dia kacak, dari golongan yang beragama. Siapa yang tak cemburu? Jadi eloklah kita ucapkan *tahniah* dan bersalam dengannya. Mana tahu, ada keberkatan Allah Taa'la nak bagi kepada kita selepas ini untuk berkahwin pula?



2. Sanjung dan puji kebaikannya terutama di belakangnya.

Bila kawan kita naik pangkat dan dinaikkan gaji, kita mesti akan terasa. Lagi-lagi bila gaji kita yang berkelulusan tinggi juga ni sekadar cukup makan sahaja. Seeloknya janganlah kita dengki dengan rezeki kawan kita itu. Bila kita bercerita tentangnya, kita seeloknya memuji dia kerana mungkin dia layak menerima anugerah itu kerana usahanya sendiri. Daripada sini, kita patut memperbaiki diri kita. Mungkin hari esok, rezeki kita pula?




3. Tutup kelemahan dan kesalahannya

Walaupun dia ada buat salah kepada kita atau orang lain, janganlah kerana perasaan dengki yang menebal, kita berkata buruk pasal dia pula. Memang akan timbul rasa tak puas hati, bila dia dapat apa yang kita beluam ada lagi, tambahan pula bila dia dapat benda tersebut dengan cara yang salah atau tidak baik. Tapi siapa kita untuk menilai dia? Dia hanya manusia yang tak terlepas daripada kesalahan. Jadi apa kata, daripada kita membuat cubaan untuk memburukkan imej mereka kat belakang, kita cuba nasihatkan dia dengan cara yang baik? (Kalau yang masih juga liat nak berubah, biarlah. Moga Allah s.w.t. bukakan hatinya untuk kembali ke jalan yang benar.)

4. Ziarahilah dia dengan membawa hadiah

Kawan kita baru dapat anak yang comel. Kita yang dah berapa tahun kahwin, masih belum dikurniakan cahaya mata. Seeloknya kita ziarah dia dan beri dia hadiah. Kita kongsi kegembiraan yang dia peroleh itu bersama. Bukan dengan rasa dengki. Kadang-kadang kalau masih timbul lagi perasaan tu bila dah berjumpa, cepat-cepat kita beristighfar, moga dapat bagi hati kita sejuk sedikit.




5. Hormati dan sayangi orang-orang di sekelilingnya (Ibu bapanya, ahli keluarganya dan anak-anaknya.)

Kadang-kadang perasaan dengki itu lahir, kerana kurangnya perasaan kasih sayang kita sebagai manusia. Kalau kita benci dan dengki kepada orang itu, kadang-kadang kita patut melihat orang-orang yang berada di sekelilingnya. Mungkin mereka ada buat baik kepada kita. Jadi kita cuba hilangkan perasaan dengki itu sambil mengenangkan kebaikan yang telah dilakukan oleh orang sekelilingnya supaya perasaan hasad dengki itu tertutup kembali. Insya-Allah.



6. Bela dia kalau ada orang yang memburuk-burukkannya.

Bila dah dengki, semua di mata ini nampak yang buruk saja. Dia buat air rasa tawar, dia masak rasa masin. Kalau orang lain sibuk mengata buruk, kita sepatutnya cuba baiki hati kita dengan mengelakkan diri daripada *tambah saham* mengata orang itu juga. Kadang-kadang kita perlu berfikiran positif terhadap orang yang kita dengki itu dengan memandang benda-benda baik yang ada dalam dirinya. Daripada situ, insya-Allah kita terhindar daripada perasaan dengki dan terlepas daripada *dosa* mengata orang di belakang.



7. Berdoalah kepada Allah s.w.t agar dihilangkan rasa dengki itu.

Selemah-lemah hati, kita haruslah kembali kepada Dia juga. Banyak-banyak beristighfar dan mohon perlindungan Allah supaya terhindar daripada dosa hasad dengki terhadap orang lain. Kita cermin diri kita. Lihat kelebihan yang kita ada. Kita hayati hidup kita, lihat rezeki yang Allah s.w.t. telah kurniakan kepada kita. Berdoalah, semoga Allah s.w.t. pelihara hati kita daripada perasaan dengki itu.





"Sebahagian besar Ahli Kitab menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu beriman, karena dengki yang (timbul) dari diri mereka sendiri, setelah nyata bagi mereka kebenaran. Maka ma`afkanlah dan biarkanlah mereka, sampai Allah mendatangkan perintah-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Surah Al-Baqarah : 109)

Wallahualam.

credit to: airaniezlife.blogspot.com

etika pemakaian

 agak-agak kita sama tak seperti dalam gambar ini?? atau kita AKAN menjadi seperti ni?? atau kita PERNAH jadi seperti ini?? atau kita berbangga dengan imej sekarang yang berbonggok unta serta seksi ??fikir-fikirkan....